Alla har olika sätt att röra på sig. Vissa vill spela boll, andra vill klättra och någon kanske vill simma. Men i skolans värld finns inte så mycket att välja på mer än att kämpa för laget.
För att ge ungdomar inspiration till rörelse, bör vi genast få tillbaka utomhusskolgården så att ungdomar även utanför lektionstid kan roa sig med rörelse på det sätt som passar dem. För all form av motion är nyttig.
Jag tror att ett av de viktigaste sätten till att få en hälsosammare och samtidigt lustfull livsstil är att man bygger ett samhälle som uppmuntrar till det, genom att skolorna byggs med bra skolgårdar, bättre gång och cykelvägar byggs och antalet snabbmatsresturanger begränsas samt gör en rejäl omöblering i livsmedelsaffärerna.
Dessutom bidrar den hälsosammare livsstilen till mindre koldioxidutsläpp. När jag pluggade fysik i nian på högstadiet beskriv jag detta fenomen på följande sätt:
När vi åker bil och äter godis tar vi energi från naturen (socker och bensin har energi lagrat).
När vi går, förbränner det vi energin som finns i mat. Då tar vi ingen energi från naturen, utan då låter vi naturens energi vara. Samma sak gäller elektricitet, vi tar energi från naturen, men vi behöver inte ge energi tillbaka. Vi behöver idag bara sitta åtta timmar och knappa på en dator för att få vårat hem och vår föda (förutom de som arbetar med produktionen av mat och hem etc.) och då är det inte konstigt att vi förlorar livsviktig rörelse.
I den västerländska livsstilen tar man alltså all energi från naturen och samlar den hos människan. Inte konstigt att människorna och planeten mår pyton.

0