De pengarna kunde ha använts till att göra skolorna bättre, korta köerna för de sjuka och förbättra möjligheterna för arbetsgivare att anställa folk. Varför skall vissa få nästan obegränsade tillgångar medans andra måste kämpa hela sitt liv bara för att kunna få det lilla som gör det möjligt att bara leva.
Trots detta röstade jag för borgarna. Av en annledning, skolpolitiken. För utan en fungerande skola, funkar ingenting i samhället. Men det verkar sossarna tydligen inte förstå, förrän nu när de förlorat valet.
Penningsystemet har många nackdelar. Det möjliggör att få människor får makt och rätt till att få och göra allt, medans andra måste slita ihjäl sig för att kunna leva.
Vad finns det för alternativ till det här tillgångssystemet. Penningssystemet kringgår rättvisan!
Går man omkring i kina, ser man att vissa sitter i kloakluktande slumorden, medans skatteskraporna med rika människor präglar bakgrunden. Samhällsutvecklingen har gått snett.
Titta bara på informationssamhället. En svens familj flyttade ifrån sverige för att de kände att de knappt fick vara människor. Där nere i thailand fanns en möjlighet som tydligen är mycket liten i sverige, att vara människa. Naturen och miljön där ger sinnesro på ett helt annat sätt än i Sverige. Visserligen kanske det finns sämre socialförsäkringar och många ställen och människor som har det dåligt, men sak finns där. Närheten till naturen och verkligheten. Jag tror faktiskt att de fattigare tänker mer på livet och får med tid att njuta av livet, på så sätt att de inte bryr sig om att vilja ha allt. Många odlar själva där det går, och då är de glada att de har något att tugga på. Det råder visserligen ofta katastrofer i fattiga områden såsom sjukdomsutbrott, smuts, dåliga väderförhållanden och allmänn brist på förnödenheter. Men jag tror att det gör att de sätter värde på sina liv, för de tänker inte på pengar. De dom måste göra, är att kunna leva.
Jag tror att fler i de fattiga länderna ändå har mer livskvalitet än vi rika. För vad allt kretsar kring i västvärlden och den rika världen är just pengar och tillgångar, inte livskvalitet. Det får följder såsom kriminalitet, maktbegär och tvångsarbete. Människor skall arbeta för att de vill arbete, inte för att de måste. Jag tror att det är viktigt att folk både i västvärlden, rika världen och den fattiga världen ser det goda arbetet som ett sätt att få en roll. Men då gäller det också att arbetsgivarna följer regler och inte utnyttjar arbetarna på felaktiga sätt.
Lägg ned svenska spel, och sälj företagets tillgångar till staten. Då kanske vi har råd att göra många samhällstjänster bättre. Spel är barar onödigt. De som spelar och förlorar, de lägger sina slantar i en vinnares ficka. Idiotiskt.
Dessutom tror jag att vi kan minska problemet med fetma om vi värderar livet före pengar, för det är faktisk mycket roliga saker som också är gratis, som att ta prommenader, sporta eller andra aktiviteter. Motion har också goda hälsoeffekter.
Jag är glad för att jag lever i den rika världen och jag vill leva i den rika världen.

0